Menu

Hun gik en tur
- Et undervisningsforløb i udstillingen af Bolatta Silis-Høegh

Undervisningsforløbet tilbydes i udstillingsperioden: 17.10.22-5.1.23

I dette undervisningsforløb skal eleverne på en opdagelsesrejse gennem Bolatta Silis-Høeghs kunst. De skal reflektere over Bolattas kunstneriske rejse gennem æstetiske læreprocesser og undersøge det spørgsmål, som Bolatta rejser omkring en nationalitet? Når man er grønlandske kunstner, skal ens værker så ligne noget grønlandsk?

Om udstillingen siger Bolatta: ” Man er som grønlandsk kunstner oftest inviteret til at producere og udstille inden for forudbestemte rammer, fx Arktis, voldsom natur, kolonialisme og andre samfundsmæssige omkalfatringer, fordi alt skal skrives ind i en grønlandsk-dansk fortælling. Det har været og vil fortsat være et af mine opgør. Jeg forsøger at male det, der gælder os alle, uanset ophav, og det er mit håb, at de besøgende vil have lige så stor glæde af den frihed, jeg har tilkæmpet mig og nu vil udstille.”

Udstillingen Hun gik en tur består af 15 værker fra de seneste par år.

Bolatta Silis-Høegh er grønlandsk og lettisk og er bosat i København. Hun blev uddannet fra Aarhus Kunstakademi i 2006. Hun er i dag en internationalt anerkendt visuel kunstner og børnebogsforfatter, og hendes seneste bog er nomineret til Nordisk Råds børne- og ungdomslitteraturpris.

Fakta - Undervisningsforløbet varer 1,5 time, og der kan deltage max 30.
Målgruppe: 4.-9. klasse.
Fag: Dansk - historie - billedkunst.
Undervisningsforløbet er dialogbaseret og inddrager opgaver og refleksion gennem æstetiske læreprocesser.

Kompetence- og Læringsmål:
- dansk (5.-6. klasse) Eleven kan reflektere over egne og andres personlige og kulturelle udvikling. Eleven kan udtrykke sig om egen læring og sætte ord på egen fortolkning af det lærte. (7.-9. klasse) Eleven skal udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i tale og billede i en form, der passer til udstillingen Hun gik en tur.
- historie (5.-6. klasse) Eleven får kendskab til dansk kultur og historie i rigsfællesskabet. Eleven kan tale om Grønlands og Danmarks tilknytning til hinanden. (7.-9. klasse) Eleven reflekterer over nutidsforståelsen i samspil med fortiden og fremtiden.
-billedkunst: (3.-6. klasse) Eleven kan vurdere billeders anvendelse indenfor forskellige kultur- og fagområder, samt udtrykke idéer og betydninger visuelt. Eleven skal desuden afprøve egen billedfremstilling indenfor udvalgte rammer i tråd med udstillingen Hun gik en tur.

Booking via dette link.

Spørgsmål til undervisningen

Kontakt: Halla Erlendsdóttir  hge@sumut.dk – 3338 1570

Udbyder: Kalaallit Illuutaat - Det Grønlandske Hus – Løvstræde 6, 1152 KBH K

Vi formidler viden om Grønlands kultur og samfund. Eleverne møder et lille stykke Grønland midt i København. Huset har de sidste 40 år været mødestedet for mange herboende fra Grønland og grønlandsinteresserede fra ind- og udland.